zofim.org.il
  
 


 
גרעין רעים
חץ  דפי מידע דף הבית » גרעין רעים » איך בונים סמינר תלת?

איך בונים סמינר תלת? פורסם בתאריך 24/10/2006

הכנה לסמינר תלת

 

ייחודו שלו סמינר התלת – זו הנפעם הראשונה שחברי הקומונה מתנסים בחוויה כזו. הם כבר לא החניכים שהגיעו לסמינר כפאסיביים שהצוות הבוגר הכין. הם לא באים כמדריכים שהכינו את הסמינר לחניכיהם ושולטים בתכנים ובידע. אלא סמינר עם רמת עצמאות גדולה ולפעמים גם כבדה.

הם בעת ובונה אחת גם הצרכנים של הסמינר וגם הספק וזה לעיתים קרובות חוויה מבלבלת וקשה להתמודדות. לכן הכנתם לסמינר היא חשובה ביותר.

הפונקציה שממלא סמינר התלת היא בדיוק הפונקציה של סמינר פתיחת שנה בשבטים.

 

מטרות ה"תלת"

  1. עריכת שיקוף מצב על שלושת החודשים האחרונים ומתוך שיקוף המצב לגזור תכנית עבודה לשלושת החודשים הבאים.

 

סמינר התלת הראשון - יוצא דופן בהקשר זה. גם במקרה הזה נעשה ע"י הקומונה שיקוף מצב לשלושת החודשים האחרונים, אבל צריך להביא בחשבון שחברי הקומונה לא היו ביישוב בשלושת החודשים האחרונים. מתלת ראשון צריכות לצאת שתי תכניות עבודה תכנית עבודה לשלושת החודשים הבאים ותכנית עבודה שנתית.

 

  1. קבלת פרספקטיבה על העשייה של הקומונה במבט בוחן וביקורתי מבחוץ. (התרחקות מהיום-יום).

 

דרך ההכנה

  1. סיעור מוחות – מהם התחומים לגביהם נדרש לעשות שיקוף מצב ותכנית עבודה ?

חשוב לא לבחור נושא רחב מידי כמו: השבט, הקהילה, הנוער ביישוב.

חשוב לא לבחור נושא מצומצם מידי:  שכבה ד' , התנדבות במועדונית וכד'.

הנושאים צריכים לשקף את כל הדברים שהקומונה נוגעת בהם ביישוב. מצד אחד ברמת התמקדות שתאפשר עריכת שיקוף מצב תמציתי וברור ומצד שני לא "תטחן" כל נושא שולי ברמה כזו שלא יישאר זמן להכנת תכנית העבודה.

  1. סדר עדיפויות - אחרי שהעלינו את כל הנושאים עליהם יש להעלות בסמינר צריכים לקבוע מהו סדר העדיפות שלהם.
  2. חלוקת תפקידים – כל אחד מחברי הקומונה לוקח אחריות על נושא ומכין עליו פעולה לסמינר. הפעולה צריכה לכלול מתודה שתספק את שיקוף המצב. ומתודה שתספק את הכנת תכנית העבודה.
  3. קביעת מיקום – חובה לערוך את הסמינר מחוץ ליישוב שבו מתנדבים. רצוי שאחד הש"ש יארח את הסמינר בביתו.
  4. קביעת אחראי סמינר – אחראי על המנהלות: סגירת מיקום, דרכי הגעה וכד'. אחראי לוודא מספר ימים לפני הסמינר שכל חבר קומונה הכין את הפעולה שלו. אחראי לשיבוץ הפעולות בלו"ז.

תכנית עבודה

כל פעולה בסמינר צריכה להסתיים ב"תכנית עבודה".

איך יודעים שתכנית העבודה היא טובה ?

התכנית צריכה לענות על כל השאלות הבאות לפי הסדר

  1. למה ?
  2. מה ?
  3. איך ?
  4. מתי ?
  5. מי ?

 

ועכשיו קצת בפירוט:

השאלה

הנגזרת

הסבר

דוגמה

למה ?

חזון

איפה אנחנו רוצים לראות את המצב עוד שנה ?

גאווה מקומית של התושבים

המבוגרים בישוב פעילים ושותפים בפעילות החינוכית לנוער והילדים

מה ?

מטרות ויעדים

מה המטרות אותן רוצים להשיג חובה לקבוע גם יעדים מדידים כדי שנוכל לדעת בסוף הפעילות האם הצלחנו.

המטרה: הורים וילדים יתחברו לפעילות הצופים בעיר

היעד: לפחות 30 הורים ישתתפו בפעילות.

איך ?

פעילות

איך נשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו ?

טיול הורים וילדים

בסוף הטיול ייערך משחק כדורגל של הילדים נגד ילדים מיישוב אחר.

מתי ?

לו"ז

קביעת תאריך לפעילות

קביעת תאריכים לתהליך שיבטיח את הקיום הפעילות בזמן

הטיול יתקיים ב 1/12.

ישיבה ראשונה על הטיול עוד שבועיים.

ישיבת קומונה אחרונה לפני המפעל -שבוע לפני המועד

מי ?

אחראי

חבר קומונה אחראי לקיום הפעילות 

מי הם הגורמים הנוספים שצריך להיעזר בהם לפעילות (שותפי תפקיד)

מיקי הוא ראש הפרויקט

שותפי התפקיד שלו הם:

רכזת נוער במתנ"ס

שכב"גיסט שהוא יו"ר קהילה בשבט

וראש השבט

 

שימו לב !

ישנה נטייה לחברי קומונות ובתנועת הצופים בכלל להתחיל בשלב ה"איך" ואח"כ להצמיד לו מטרות. 

ישנה נטייה לקבוע מתי המפעל, אבל לשכוח לקבוע מתי עושים ישיבה ראשונה על זה.

ישנה נטייה לא לסגור את ההחלטה במי אחראי וזה סימן ראשון שהפעילות לא תתקיים.

רצוי להיות מודעים לנטיות הללו ולהשתדל להימנע מהן.

כל פעילות שהקומונה החליטה עליה בתלת ולא ענתה על כל השאלות שלעיל – מתכון לכישלון !!!

 

 

 

 

 

טיפים לסמינר תלת

  1. לרשום הכול
  2. כל חבר קומונה אחראי לפעולה אחת.
  3. המארח אחראי לקביעת לו"ז ול"כיף קומונה".
  4. לתבל במתודות – לא להפוך את הסמינר ל"ישיבת קומונה שנמשכת שלושה ימים.
  5. לקבוע את "חיי קומונה" כאחד הנושאים שלהם צריך לעשות שיקוף מצב ותכנית עבודה.
  6. לקבוע פעילויות ותכנית עבודה לכל נושא בנפרד ובפעולה המסכמת של התלת לעשות איחוד של כל הלו"זים ולראות מה ריאלי ומה פחות.
  7.  
  8.